ΠΟΥ ΘΑ ΠΑΜΕ
Ελάτε με τη βραβευμένη από τη WWF περιβαλλοντική ομάδα Γεωπαιδεία
και την ομάδα Παιδαγωγικής & Τέχνης «Σβούρες» στην παραλία Μαρίκες στη Ραφήνα.
Εκεί, θα εξερευνήσουμε ένα παράκτιο οικοσύστημα,
γνωστό για τα μοναδικά φυσικά του χαρακτηριστικά και τα προστατευόμενα είδη του.
Τι είναι η Ποσειδωνία;
Πως δημιουργείται ο ακτόλιθος;
Οι αμμόλοφοι έχουν ζωή;
ΤΙ ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ
Το πρόγραμμα στοχεύει στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των παιδιών, ενισχύοντας την αγάπη για τη φύση και την προστασία της.
Ο εξερευνητής Νηρέας, ο βασικός ήρωας του θεατρικού παιχνιδιού, καθοδηγεί τα παιδιά στη χαρτογράφηση της παραλίας, ενώ οι επιστήμονες της φύσης του έχουν δώσει όλες τις πληροφορίες για το οικοσύστημα. Μέσα από διασκεδαστικές δραστηριότητες, τα παιδιά:
-
Συνεργάζονται
-
Πειραματίζονται και παίρνουν πρωτοβουλίες
-
Ανακαλύπτουν τη φύση γύρω τους
-
Δημιουργούν το χάρτη της παραλίας με φυσικά υλικά
Στο πρώτο μέρος του προγράμματος, τα παιδιά εξοικειώνονται με την παραλία και τα στοιχεία της φύσης (ξηρά, θάλασσα, αέρας) μέσα από δραστηριότητες που ενεργοποιούν τις αισθήσεις τους.
Στο δεύτερο μέρος, γνωρίζουν τρία ιδιαίτερα στοιχεία της παραλίας:
-
Ποσειδωνία, ένα προστατευόμενο θαλάσσιο φυτό, που τα παιδιά αναγνωρίζουν τα μέρη της, εντοπίζουν οργανισμούς πάνω σε αυτή και συλλέγουν νεκρά φύλλα ή και βλαστούς αυτής σε δοχεία δειγματοληψίας και συλλέγουν δείγματα.
-
Ακτόλιθος, μια λωρίδα βράχου που προστατεύει την ακτή. Τα παιδιά παρατηρούν και αγγίζουν τον ακτόλιθο, εντοπίζουν τα σημεία διάβρωσης της ακτής παρατηρούν τους ζωντανούς οργανισμούς πάνω του και συλλέγουν μικρά σπασμένα τεμάχη του.
-
Αμμόλοφοι, ευαίσθητα οικοσυστήματα με ανθεκτικά φυτά. Τα παιδιά αναγνωρίζουν τα μεγέθη των αμμοθινών, τα φυτά που ζουν εκεί και μαθαίνουν για τους διαφορετικούς τρόπους προσαρμογής τους. Συλλέγουν μικρή ποσότητα άμμου και πεσμένα φύλλα των φυτών σε δοχεία δειγματοληψίας.
Στο τρίτο μέρος, μέσα από ένα παιχνίδι προσομοίωσης τα παιδιά δημιουργούν το χάρτη της παραλίας με τα φυσικά υλικά που έχουν μαζέψει, συνοψίζουν τη γνώση τους και κατανοούν την αλληλεξάρτηση των φυσικών στοιχείων.
ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Οι δραστηριότητες είναι σχεδιασμένες ώστε τα παιδιά να μαθαίνουν μέσα από το παιχνίδι και τη βιωματική εμπειρία αφού το πρόγραμμα συνδυάζει:
-
Επιστημονική γνώση από έρευνες στη βιολογία, γεωλογία και ωκεανογραφία
-
Θεατρικό παιχνίδι με τη μέθοδο Λάκη Κουρετζή, που ενεργοποιεί τη φαντασία και την κίνηση των παιδιών
Τάξεις που απευθύνεται:
Νηπιαγωγείο, Α' – Στ' τάξη δημοτικού
Το πρόγραμμα προσαρμόζεται στις ανάγκες και απαιτήσεις των αντίστοιχων ηλικιακών ομάδων.
Εποχές εφαρμογής:
Οποιαδήποτε χρονική περίοδο της σχολικής χρονιάς, όταν οι καιρικές συνθήκες το επιτρέπουν
Συνολική χρονική διάρκεια:
1 - 1,5 ώρες
Υλικά μέσα (παρέχονται από τη Γεωπαιδεία ΚοινΣΕπ):
Υλικά δραστηριοτήτων και παιχνιδιών (υφάσματα, ρολό χαρτί κ.α.), φωτογραφίες, χάρτης περιοχής εφαρμογής, δοχεία δειγματοληψίας φυσικών υλικών